Vandringen i Bölet den 2 augusti 2017

Blomstervandring i Bölets ängar den 2 augusti 2017

Visst längtar vi efter regn här denna torra sommar, men det kunde väl väntat tills vi haft vår blomstervandring i Bölet.

Det kom ett 25-tal personer som delades på tre grupper. Carl-Axel Hafström, Leif Pettersson och Gunborg Lundkvist guidade. Ordförande Kerstin Sanell hälsade först alla välkomna och hade i sin hand lite statistik om fältgentiana. Denna växt har man nu räknat ett antal år. Föreningens medlemmar har varit med och fagat på våren och vid höstens slåtter.

Tidig fältgentiana räknades 2009 – 34 ex. och 2017 – 358 ex.

Sen fältgentiana räknades  2008 – 1330 ex. och 2016 – 4485 ex.

Man kan naturligtvis inte säga att detta just beror på slåtter och skötseln eller annat, men när växten försvinner på andra håll är det trevligt att den finns i Bölet.

När vi beslutar vilken kväll blomstervandringen skall vara tänker vi på fältgentianan och slåtterblomman. Vi vill gärna visa dem, men också den sällsynta bergjohannesörten. Det är inte alltid det går så bra ihop.

Denna kväll visade sig ett par fina fältgentianor och slåtterblomman hade börjat slå ut och vi såg också mycket knoppar.

Bergjohannesörten var överblommad och förtorkad, man kunde i alla fall se skillnaden på den och den äkta johannesörten och den fyrkantiga. Alla tre finns i Bölet.

Rödklinten med sin vackra röda färg dominerade. Ängsvädden stod i full knopp.

För övrigt såg det lite förtorkat ut i ängen.

Glädjande för guiderna var en nyupptäckt höstskallra. Den har vi inte sett förut i slåtterängen. Enligt Den virtuella floran är det en underart till höskallra.

Huvudunderarten höstskallra (ssp. serotinus) är grovt byggd med båglikt uppböjda grenar och har flera bladpar mellan de översta grenarna och de nedersta blommorna, den blommar i augusti-september och har brett vingkantade frön.

Det var intressant, ängsskallran är ju vanlig i Bölet, men blommar tidigare.

I annonseringen utlovar vi också trumgräshoppa och den är på gång, men den vill ha sol och värme och gillar inte kraftiga regnskurar.

När det blev dags för den gemensamma fikastunden kom regnet. Trevliga besökare gör guidningen mycket trivsam och en av dem, Ulrika Sörlid, har bidragit med dagens bilder.

Tack för det.

Vi ber om ursäkt för att vi missat att kolla upp annonseringen, det har bara stått slåtterängen.

Fältgentiana, slåtterblomma, höstskallra och gemensam fikastund.

Foto Ulrika Sörlid.

4 augusti 2017

Gunborg Lundkvist

Klicka på bilden för större bild.