Trädvandring Vanäs udde 18 maj 2023

Foto Ann-Marie Ekvall

Trädvandring på Vanäs udde 18 maj 2023

Vi var ca 25 personer som utgick från gamla sjukhuset och gick en slinga som var anpassad för att se så många olika träd som möjligt.

Lennart Engstrand, chef för universitetets botaniska trädgård i Lund, utförde en inventering av Vanäs udde i juli 1989. Hans förteckning listar 60 olika förvedade arter. Han tyckte främst de främmande planterade träden var intressanta. Många är sällsynta, gamla och väl integrerade i den naturliga vegetationen.

Barrträden tycker vi är lite svåra men vi är ganska säkra på silvergranen som det finns många av, både stora och små nära infarten med sina korta barr och med silverränder på undersidan. Gultallen eller ponderosatallen växer i en ganska stor grupp nära den lilla parkeringen. Någon gång föra året blåste en sådan tall ner och då kunde man verkligen detaljstudera de två decimeter långa barren. Den taggiga robinian förökar sig mycket, också i närheten av den lilla parkeringen. Den kallas för falsk akacia, kanske just för att den är taggig precis som den äkta akacian. Akacia betyder taggig. Robinian blommar med långa hängen som bina tycker om. Akaciahonung kommer från Robinian. Det växer en gammal robinia med väldigt fårad stam på gården bakom Chefsvillan men även två i den östra delen av kyrkparken.

För övrigt beundrade vi lärkens rosa honblommor och gladde oss år de nyutslagna bokarna som är som vackrast just nu. Det står tre kastanjer vid infarten. De börjar blomma nu. Om man står vid den lilla parkeringen och går över bilvägen till andra sidan så kan man hitta en äkta kastanj bakom en gammal ask och en gammal alm. Den står längst upp mot vallen efter man har passerat några röda och brandgula gullvivor. Om man krafsar i löven så hittar man förra årets kastanjer. Ja, det är ju inget att äta för de är så outvecklade och platta.

Vi tittade vidare på nyutslagna ekar, oxlar, rönnar och aspar. På ett visst ställe finns det till och med några väldigt unga askar. Hoppas några klarar sig från gallring. Solen sken och det var den bästa tiden på året.

Efter vandringen hade vi en liten trädquiz som de flesta klarade galant.