Nattskärror

Kvällsvandring vid Bölskullen lördag 20 juni kl. 20.00

Den ursprungliga planen var att vi skulle åka ut till Kråk och lyssna på kvälls- och nattsjungande fåglar. Men Kråk var avstängt och i stället åkte vi till Bölskullen. Vi var fjorton stycken. Urban berättade om hur Bölskullen formades av inlandsisen och höjer sig 26 meter över det omgivande området. Det är klassat som ett naturvårdsområde sedan 1982.

Vi vandrade iväg längs med kullen på en delvis igenvuxen stig som efter ett tag blev tydligare genom tallskog och blommande skvattram. Göken gol och efter en inte helt kort vandring kom vi fram till Skorptallen vars bark är väldigt grov och söndersprucken. Den beundrades och därefter skulle vi ta oss tillbaka till Bölskullen. Det förekom lite delade meningar om vilken rikting vi skulle välja men Urban ledde oss med säker hand (Gps) och vi fick en trevlig skogupplevelse i kvällningen och fika vid Ormahålan.

Klockan var nu runt 11.00 och de flesta gav sig iväg hemåt. Vi få som var kvar åkte en liten bit tillbaka till en liten parkering vid vägen som Siw kände till som ett bra nattskärretillhåll. Mycket riktigt efter en liten stund och med kupade händer bakom öronen hörde vi nattskärran som höll på en lång stund medan nattkylan rullade in. Även morkullan hördes som hastigast. Nöjda och lite frusna åkte vi hem i sommarnatten.

Ulla Rodén text

Jag fick inga bilder – tar egna akavareller.Kvällshimmel foto Filip Lundkvist. Akvareller morkulla och nattskärra.