15 maj Takstensvandring

Takstensvandring söndag den 15 maj 2022

Vi var åtta deltagare som samlades vid Bovikens rastplats, några från Tibro och Skövde plus Karlsborg förstås.

Urban Spaak som ledde vandringen började med att berätta om en man som hade bott i den övergivna lilla stugan Bovikstorp med trasigt tak i närheten. Han föddes i Norrköping i slutet av 1800-talet men blev tidigt föräldralös och gav sig som 21-åring ut på luffen i många år. I kyrkoregistret hamnade han i kolumnen för obefintliga. Han levde på att göra luffarslöjd. Han övertaIades till slut att ta kontakt med myndigheterna för att få ut sin pension. Det påstods att han i sitt torp installerade en skorsten av gamla konservburkar som han hade fiskat upp från Blängen i Karlsborg – en rest från den gamla korvkiosken nära entrén till fästningen. Han ville aldrig berätta för någon om sitt liv och olyckligtvis så brann han inne i sitt torp 1978.

Vi körde vidare på den lilla grusvägen tvärs över 49:an till en vändplats där vi parkerade och vandrade in över gränsen till Tivedens nationalpark. Denna del är en utvidgning av parken 2017.

Efter en stor stenbumling på höger sida kom vi så småningom till en öppning i skogen med en knappt skönjbar stig på den vänstra sidan av vägen. Man får ta sig över en smal spång och sedan följa stigen. För några år sedan fanns det ingen stig så nu blev det ju lättare, även om det bar ganska mycket uppför. Efter ca en timme nådde vi fram till grottan som är stor och rymlig. Här tror man att skogsarbetare och kolare kan ha sovit över i gamla tider. Längs inne i grottan ligger några djurben, kanske från någon älg. På en klippkant ligger ett vackert träskrin som innehåller en gästbok med intressanta noteringar. Även i dessa dagar kan man läsa i den om folk som har tillbringat kalla nätter i grottan. Andra har irrat omkring i regn länge och väl innan de till slut har hittat grottan.

Vid fikat fick vi höra många av Leif Petterssons historier om skadade fåglar som han har tagit hand om och nu på sistone en liten ekorrunge.

Vädret var ljuvligt och göken gol. Vi tittade på lite olika mossor och sprängticka på vägen tillbaka.

En trevlig utflykt.

Ulla Rodén, text, Urban Spaak, foto (klicka för större bild)