Stora Fjället

Vandring Stora Fjället söndagen den 8 oktober 2023

Urban Spaak ledde en tapper liten skara på sex personer, varav tre var nykomlingar, på den tre och halv km långa leden i Stora Fjället. Solen sken men luften var kylig.

Eftersom början av leden är rejält kuperad så får man upp värmen och efter ett tag planar det ut. Vi tar en titt på tjuvagömman som är en grotta där man tror att tjuvgods har gömts en gång, speciellt tjuvar från andra sidan Vättern kan ha rott över den och hittat detta perfekta gömställe.

Vi passerar ruiner från gamla torpställen, en del med skyltar och med namn på de som en gång bodde här. Man kan undra hur deras liv tedde sig. På ett av dessa ställen där torpskylten nästan står gömd i växtligheten berättar Stig en kuslig spökhistoria. Han hade hört att för länge sedan fanns här en död kvinna som visade sig ibland för boende och besökare. Men efter att man hittade hennes ben och gett henne en ordentlig begravning sågs hon aldrig mer.

Slättsjön heter en av sjöarna vi går förbi. Ovanför Kroksjön fikar vi högt uppe på en höjd med en fantastisk vacker utsikt över vattnet. Vi fortsätter genom den trolska Paradisdalen med olika mossor och måste bara känna på den mjuka och väldigt gröna blåmossan.

Lummern växer rikligt när vi närmar oss slutet av leden. Leif berättade att förr insamlades sporerna till apoteken där man strödde dem i pilleraskarna för att förhindra att pillren klibbade samman.

Denna härliga vandring tog ca tre timmar.

Ulla Rodén – text o bild