Utflykt till Taksten den 15 april 2018

UTFLYKT TILL TAKSTEN SÖNDAGEN DEN 15 APRIL 2018

Vi var 15 personer som parkerade våra bilar vid Bovikens rastplats norr om Sörhamn denna dimmiga duggiga söndagsmorgon. Vi gick över väg 49 och följde den lilla grusvägen rakt norrut från Bovikens rastplats.

Urban Spaak, som var vår guide, berättade att inte så långt från stora vägen bodde en gång en gammal man i en fallfärdig stuga med hål i taket. Karl Albin Brandstedt hette han och hade varit luffare i hela sitt vuxna liv. När han slutade vandra slog han sig ner här. I kyrkböckerna noteras han som frånvarande från 1908 och senare blev han införd i något som kallas Obefintlighetsboken. Han tillverkade och sålde ståltrådsarbeten. Det kallas väl för luffarslöjd. Om honom kan man läsa mer om i Undenäsbygden Nr 36 2016 som finns på biblioteken i Karlsborg och Undenäs.

Vi fortsatte på denna grusväg som lutar lite uppåt hela tiden. Efter att vi har passerat en ridled på vänster sida och gränsen till Nationalparken ser vi så småningom en porlande bäck till vänster om oss som följer oss hela vägen tills Urban leder oss in på en stig. Den är ganska kuperad och till slut försvinner den helt.

Men vi lufsar på i mossa och tallskog mest uppför och just när solen tittar fram får vi syn på Takstenen, ett jätteblock som vilar på flera stenbumlingar och bildar en stor grotta.

I gamla tider har säkert skogsarbetare och kolare använt grottan att vila eller sova över i. Några av medvandrarna blev väldigt sugna på att någon gång också sova över där.

Längst in i grottan ligger en gästbok där man kan läsa om många som under åren har irrat runt och svettiga till slut hittat fram till denna plats som är så väl gömd i skogen. Dagen till ära hade Urban med sig en vackert skapad trälåda som hade tillverkats av Ronald Johansson. I den får nu gästboken ligga torrt och tryggt. Efter fika, prat och inspektion av grottan tog vi oss tillbaka. Vi tittade bakåt flera gånger för att försöka komma ihåg hur vi skulle kunna hitta hit igen. Hela denna intressanta vandring blev drygt 6 km lång.

15 personer deltog denna dimmiga duggiga söndagsmorgon

Naturen har vaknat till liv, ögonfläckig nyckelpiga.

Bilderna är tagna av Urban Spaak. Obs – finns Du med på en bild och inte vill vara det så meddela mig, då plockar jag bort den.

Klicka för större bilder.

18 april 2018