Stora Fjället den 23 september 2018

Stora Fjället vandring 23 september 2018

Leif Pettersson och Urban Spaak ansvarade för vandringen som startade vid Stora Ormahålans parkering åtta km norr om Karlsborg. Vi var tjugo stycken och nära den trolska lilla sjön hittade vi ett stort bestånd av lummer som Leif hade mycket att berätta om. Lummerväxternas sporer kallas för nikt. Förr insamlades sporerna till apoteken där man strödde dem i pilleraskarna för att förhindra att pillren klibbade samman. Sporerna innehåller 50 % olja och om man gnider in händerna i detta pulver och därefter doppar ner händerna i vatten så blir händerna inte våta. Det lät som ett bra experiment för mellanstadieelever tyckte en lärare som var med oss. Lummer är fridlysta för kommersiellt bruk.

Nåväl vi vandrade vidare i den bitvis kuperade terrängen och fick så småningom upp värmen i den ganska svala förmiddagen. Fika är ju mycket viktigt när man är ute i skogen. Så vår första fikastund avnjöts med utsikt över Kroksjön. Stora fjället leden är ca fyra km lång och går genom omväxlande natur. Ibland befinner man sig emellan enorma stenbumlingar och dramatiska klippformationer för att senare komma ner i en mossbeklädd svacka där man kan hitta gamla torpgrunder med skyltar med namn på de som bodde där en gång. Ett tag vandrade vi så högt uppe att vi kunde skymta Vättern mellan träden. Stigen är väldigt mjuk att vandra på och säkert fantastiskt bra för våra leder.

I en fuktig del av skogen växte mycket skvattram. Leif kunde berätta att hans mormor bestämt hävdade att det var fara att man kunde gå vilse i skvattrammarker p.g.a. dess starka aromatiska doft. Doften kunde stiga en åt huvudet och göra en mycket förvirrad. Skvattram kallas även för vildpors. Om man gnider in sig med bladen lär det hjälpa mot mygg. Torkad skvattram har använts som medel mot mal i yllekläder, mot vägglöss och också som kärlekshöjande medicin.

Mot slutet gjorde vi en avstickare från leden för att undersöka Tjuvagömman som är en grotta där man tror att tjuvgods har gömts, speciellt tjuvar från andra sidan Vättern kan ha rott över och hittat detta perfekta gömställe. Här var det dags för fika igen innan vi fortfarande relativt pigga avslutade den sista nedåtsluttande delen av vandringen som tog oss tillbaka till parkeringen. Denna härliga och lärorika vandring tog fyra timmar.

Ulla Rodén

Foto – Siw Sjöberg

Foto – Urban Spaak

Bilderna visar på den intressanta och trolska naturen. Klicka så blir bilden större.

26 september 2018

Gunborg Lundkvist