Reservatsvandring den 7 oktober 2017 Stora Fjället

Naturreservatet Stora Fjället ligger ca 1 km väster om Granvik och 1 mil norr om Karlsborg. Det bildades 2013 och omfattar 207 hektar. För att hitta hit åker man norrut på väg 49 från Karlsborg. Efter skylten till Bölets Ängar tar man av nästa väg till vänster och efter några minuter kör man in på en liten grusväg till höger som man följer tills den tar slut. Man befinner sig då väldigt nära sjön den Stora Ormahålan. Här finns parkering och kartor med information om olika leder.

Vi var tolv personer som denna mulna lördagsmorgon började vår vandring på Stora Fjället-leden. Den är tre och en halv km lång och går genom en ganska rejält kuperad natur. Mossan är smaragdgrön och täcker de flesta stenbumlingar. Det är så likt en riktig John Bauer-skog det kan vara.

Inte så långt från start kommer man till Tjuvgömman som är en lång låg grotta som väl har använts till att gömma diverse saker i. Vi kom förbi några öppningar i skogen där man kan finna spåren efter små torp. De hette Gerdstorp, Dalen och Tingsjötorp. Där står skyltar med information om vem som har bott där en gång och som får en att undra över hur deras liv levdes.

Vi stoppade i oss blåbär i farten och de svampkunniga i gruppen hittade flera olika sorter som kantarell, trattkantarell, fårticka, blek taggsvamp, karl johan, skönsopp, vargmjölk, haröra, fingersvamp och fårticka.

Den rödlistade blåsäcksmossan såg intressant och mycket blå ut. Vi kom förbi kolabottnar och branta klippor med isräfflor från istiden. De tre magiska små sjöarna Slättsjön, Kroksjön och Stora Ormahålan fanns där längs vår stig och även nedramlade stora trädstammar som passade så bra att stanna till vid för fika. Vi tog två rejäla fikapauser och hela denna fantastiska vandring tog då ca fyra timmar. Det här är en vandring som man redan kan längta tillbaka till.

Svampen är en Skönsopp
och den blåa ”mossan” är en slemsvamp som lever på mossa
Physarum album

skriver Hans Sjöberg som tagit bilderna från ”Bauer-skogen”.

Klicka för större bilder.

9/10 2017