Kurstillfälle 4 – Fjärilscirkel 2017

Pärlgräsfjäril i Bölet

Introduktion i fjärilarnas värld – fjärde kurstillfället den 29 juli 2017

Vädret var inte gynnsamt för fjärilssafari idag. Strax innan alla samlades håvade vi in en liten blåvinge. Jag tror att vi fått ett litet grepp om skillnaderna på ljung- och blåvinge nu och vi enades om att det var en ljungblåvinge.

En silverstreckad pärlemorfjäril flög också innan det började regna.

Vi gick emellertid slingan och såg att slåtterblommorna börjar slå ut och vi noterade också ett fint exemplar av fältgentiana.

Bergjohannesörten var överblommad och såg lite förtorkad och ledsen ut. För övrigt är det mycket torrt i ängen nu efter den ganska långvariga torkan som varit.

Vi håvade in ett par fjärilar som säkerligen var dagflygande nattfjärilar.

Mitt förslag efter att jag jämfört mina dåliga bilder med bilder på nätet är

Gulvingad fältmätare.

Kännetecken: Omisskännelig. Gula vingar med många mörka tvärlinjer som i regel skapar ett mörkare mittfält som är begränsat av vita tvärlinjer. Delvis dagaktiv.

Men detta förslag får tas med en stor nypa salt.

Jag var i Bölet på fredagseftermiddagen och noterade då en liten pärlgräsfjäril, mycket pärlemorfjärilar, skogsgräsfjärilar och blåvingar. Så jag räknade ut att nu skall deltagarna få håva in var sin pärlemorfjäril så skall vi titta närmare på dem. Det fanns nämligen både silverstreckad pärlemorfjäril, ängs- och skogspärlemorfjäril. Men då var vädret fortfarande varmt och soligt. Jag fotade också en 6-fläckig bastardsvärmare. Peter Ericson från Länsstyrelsen träffade jag på och han hade hört trumgräshoppan på två ställen.

Med hopp om bättre lycka nästa gång beslutades att ha nästa träff  lördagen den 12 augusti klockan 14-17.

Jag föreslår därefter en sista gång lördagen den 26 augusti 14-17. Då bör ängen med ängsvädd vara fylld på citronfjärilar, påfågelsögon m.fl.

I september ha vi bokat in Mari Friberg och Jan Johansson från Falköping till onsdagen den 13 september klockan 18.30. Då hoppas jag att vi får veta vad vi missat i Bölet där de ofta är och tittar på insekter. Detta kommer i höstprogrammet och är öppet för allmänheten också.

29 juli 2017

Sexfläckig bastardsvärmare – Bölet

Skogsgräsfjäril – Bölet

Ett bildsvep från Marita Moosman – i rödklintens rike.

Det är klart att vi välsignar regnet även om det kunde ha väntat till kvällen.

/Gunborg