Den biologiska mångfaldens dag

Tipspromenaden på Moliden regnade och åskade bort på Den biologiska mångfaldens dag den 22 maj.

En arbetsgrupp hade noga planerat för att uppmärksamma dagen,  men vädret kan man inte planera.

Efter en strålande sommardag drog det ihop sig till åska och regn på kvällen.

I Rödakorsstugan hade arbetsgruppen för denna dag en utställning med information om biologisk mångfald.

En tipspromenad som skulle passa gammal och ung fanns utlagd på Heden.

Som tur var kom Erika Fredholm och gav oss dagen efter ett fint referat i SLA.

Jag citerar här ur hennes text om vad biologisk mångfald är.

Respekt och varsamhet

Vad är det, undrar många. Det handlar om att vi måste börja förstå att människan sätter fula och varaktiga spår i naturen. Utrotar djurarter och växter, förstör deras habitat, förgiftar och slösar. Den biologiska mångfalden handlar om respekt och varsamhet, att ta tillvara kunskaper som i generationer förbisetts eller nonchalerats. Till exempel om att blåbär inte växer i täta granplanteringar och därför kan bli hotade.

Man måste börja förändringen någonstans och varför inte hemmavid. Sätta upp bihotell och så frön till en äng med blommor som innehåller mycket nektar. I blomsterhandeln kan man få råd. Klipp mindre gräs, njut av blomdoft, färg och humlesurr. Ett fågel- och bibad kan vara en skål med vatten med en sten i, så att bin och fjärilar kan dricka utan att drunkna.

Under alla mina år i Naturskyddsföreningen (och det är ganska många nu) har jag inte varit med om att det inte kommit någon besökare. Den torra sommaren 2018 gav inte  många regndagar, men på De vilda blommornas dag i juni månad var det hällande regn hela dagen. Trots detta kom det några tappra besökare då.

Att inte någon kom i detta väder var ju inte förvånande. Den biologiska mångfaldens dag har kommit för att stanna och vi tar nya tag nästa år.

Kerstin, Leif och Ulla-Britt plockade in blöta tipsfrågor.

Arbetsgruppen väntade förgäves på besökarna i åskvädret.

Som vinster fanns Micael Carlsons bihotell.

24 maj 2019

Text – Gunborg Lundkvist