Avslutning med luciakaffe 12 december 2015

Fältentiana Maritha

Bilden på fältgentianan har Maritha Moosman tagit.

Månadsmöte med luciakaffe den 12 december 2015.

Årets aktiviteter avslutades med luciakaffe i Träffstugan den 12 december.

Gamla, nya och utflyttade SNF-are samlades runt de som vanligt vackert pyntade kaffeborden. Kaffekommittén hade bullat upp ordentligt med lussekatter, kakor och falkpepparkakor.

Det blev en gemytlig samvaro kring kaffet till att börja med.

Därefter visade Hans och Inge bilder från årets verksamhet. Det har varit ett aktivt år för kretsen då man firat Bölets ängar 100 år bl.a. Mer om detta finns i Skaraborgsnatur som utkommit i dagarna.

Vi (framförallt Leif) har haft ett tätt samarbete med Länsstyrelsens Peter Eriksson vad gäller Bölet.

Länsstyrelsen har fått ytterligare anslag till Bölet. Vi vet ju att Bölet är en pärla och i denna pärla kan man säkerligen utvinna mycket mer.

Fältgentianan som växer där är en starkt hotad art och man försöker nu med fagning och annan skötsel skydda den. Det lite märkvärdiga med Bölet och fältgentianan är att vi har båda arterna i Bölet. Det finns en tidigblommande fältgentiana och en som blommar i juli-augusti. Nya växtlokaler har upptäckts för båda arterna.

En St Persnyckel upptäcktes i somras och en fältsippa. Fältsippan har vi noterat tidigare, men inte på många år. Hur har den kommit dit ? Den finns annars rikligt på Öland.

Styrelsen som skall träffas efter helgerna har skissat på program för 2016 och där finns en del aktiviteter i Bölet. Förutom blomstervandringar och De vilda blommornas dag bör man följa upp det 60-tal fågelholkar som sattes upp under våren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inges bord 1

Foto – Kristina, Inge och Gunborg.