Söndagsvandring på Kråk 17/9 2023

Vandring på Kråk söndag 17/9 2023

Vi skulle egentligen vandra längs med Kyrksjön i Mölltorp men p.g.a. mygginvasionen och fara för älgflugor så ändrade vi till Kråk i stället med öppet landskap och bris från sjön.

Efter det stora området av parkslide körde vi ner till Vättern och parkerade våra bilar i den bitvis igenvuxna parkeringen. I vår lilla skara fanns två kunniga systrar från Skövde. De var mycket intresserade av insekter och gick långsamt och vände på blad och blommor. Där fanns olika bärfisar med vackra mönster, färggranna larver och olika blomflugor som vi fotograferade: en gulgrön bokspinnarelarv med röd stjärt, vårbärfis, en bärfisnymf, kärrblomfluga och en stor slamfluga. Vi andra blev riktigt insektsinspirerade.

Vi såg mycket springkorn och funderade om den börjar bli invasiv. Leif visade på brakvedens giftiga röda bär och skogssäv i en blöt del. Längs den övre vägen är det slaget men blommorna har kommit tillbaka som renfana, röllika, nysört, johannesört, ängsvädd, bockrot och några sena rödklint. Solen sken varmt och vi fick öppna våra jackor. Vid fikat berättade Siw om en spännande händelse som hade inträffat i Bölets ängar i veckan.

Det blev en ca 3 km lång vandring i denna härliga soliga indiansommardag och hela tiden med Vättern i sikte.

Text – Ulla Rodén. Bild Siw Sjöberg, Ulla Rodén.