Håketjärnarna

HÅKETJÄRNARNA

Naturreservatet Håketjärnarna ligger drygt en mil nordöst om Karlsborg. Från väg 49 och skylten Djäknesundet tar man nästa väg ner till höger. Man följer denna grusväg tills man kommer till en liten parkering och reservatsskylt. Vi var 16 personer som började vår vandring där i söndags den 22 september. Förutom vanliga Karlsborgare hade fyra långväga besökare från Tidaholm och en kvinna från Skövde hittat dit. Strålande sol och sommartemperatur. Mest gran och tall men också några lärkträd växer i denna skog. Den är ett Tiveden i miniatyr står det på skylten. Västra Vätterleden går genom reservatet men vi började vandringen längs en gammal körväg och bitvis ganska stiglöst genom mjuk mossa. Här ska finnas tjäder och nattskärra. Efter ett tag kommer man fram till de två små tjärnarna. Här växer mycket skvattram eller vildepors som det också kallas enligt Leif för att folk tyckte förr att skvattramdoften var förvillande och gjorde att man lätt gick vilse. Vi hittade rester efter gamla torp som Siw kunde berätta om. Några gamla murknande körsbärsträd låg i närheten. Vi fikade i en mossig sluttning i härlig sol. Det här känns som ett riktigt ”skogsbad” tyckte någon. Så här står det på Utemaningen.se om skogsbad:

”Skogsbad har sitt ursprung i Japan, där många kontorsarbetare på 1970-talet dog av karoshi, död på grund av utarbetning.
Som ett svar startade myndigheterna på 1980-talet
Shinrin-yoku, som på svenska blivit skogsbad.
Idag finns 48 officiella skogsbadsskogar i Japan, och fenomenet sprids fort över världen.”

Det plockades allehanda svamp. Vi beundrade ett mycket gammalt lärkträd. Vi klättrade över fallna träd och väjde för grangrenar tills vi kom ut på den mer lättgångna Västra Vätterleden. Naturen påminner om Stora Fjället med lysande grön mossa och höga stenbumlingar längs med stigen. Som en fin avslutning åkte några av oss ner till Vättern efter vandringens slut, dvs vi fortsatte vägen ett litet stycke och ställde bilarna innan en vändplan och följde en stig ner till vattnet och en stenig, solig strand med utsikt mot Mällboön och öppna ”havet”.

Ännu en härlig dag i skog och vid vatten.

Några lärkträd växer i denna skog

Vi var 16 personer som började vår vandring

Leif Pettersson hälsar välkommen.

Text – Ulla Rodén

Bild – Gunborg Lundkvist och Urban Spaak, de fyra sista bilderna Siw Sjöberg.

Klicka för större bild