Fjärilssafari på Bölets ängar lördagen den 6 juli 2019

Det var var en perfekt sommardag, inte för varmt, inte för kallt och med knappast någon vind, som en grupp av fjärilsintresserade gav sig av till Bölets ängar för att leta efter fjärilar. Vår kunniga ledare Gunborg Lundkvist fanns där för att vägleda oss med råd och artbestämning. Vi var ca 13 personer som spred ut oss i ängarna, många med håv och liten genomskinlig ask som fjärilen stoppades in i en kort stund så att vi hade tid att studera den och komma fram till vilken fjäril det kunde vara.

Tistelfjärilen som har invaderat Sverige i sommar kommer från Nordafrika och flyger den långa vägen hit. När den äntligen når våra breddgrader kan den vara ett barnbarnsbarn till den fjärilen som startade flygningen, berättade Gunborg. Tistelfjärilen anses vara jordens mest utbredda fjäril. Vanliga är också de bruna luktgräsfjärilarna som vi såg många av. Vi såg också den vackra ängspärlemorfjärilen, den gulliga lilla puktörneblåvingen och kanske en sälgskimmerfjäril.

Sammantaget sågs förutom ovannämnda slåttergräsfjäril, ängssmygare, skogsgräsfjäril, amiralfjäril och kamgräsfjäril.

Men vi njöt också av blomprakten i slåtterängen. Vi vandrade bland blommande spenört, väldoftande gulmåra, bergmynta, stinksyska som inte luktar så gott. Brudsporren och Jungfru Marie nycklar blommar fortfarande. Skogsklövern växte ymnigt och starkt röd. Darrgräset rörde sig fint i den svaga brisen. Slåttergubben är så gott som överblommad. Rödklinten står i knopp och den får man inte missa när den snart går i blom. Det blir så många av den. Den sällsynta bergjohannesörten blommar bra i år borta vid stigen nära parkeringen.

Från Trollhättan kom ett sällskap botaniker med den nyligen utkomna boken Botaniska utflykter i Västergötland i handen. Där finns Bölets ängar med och sällskapet letade efter hartmansstarr som lär har funnits i Bölet. Den finns inte kvar, men bergjohannesörten som blommar så fint i år gladde dem och även den tidiga fältgentianan som blommar nu.  En uppgift för nuvarande guider blir kanske att försöka leta på hartmansstarren.

Ja, det blev en väldigt fin, mysig och lärorik dag,

Blomsterängen i Bölet 6 juli 2019

Ulla Rodén skrev referatet.

Erika Fredholm bidrog med utsökta blomsterbilder.

Gunborg Lundkvist var ansvarig för vandringen.

Detta kort har Maria Eklund-Wadensten tagit med Marita Moosmans kamera. Maria kom från  SLA och vi tackar henne för ett trevligt reportage i tidningen.