Trädvandring på Fästningen 12 juli 2020

Trädvandring på fästningen

En solig söndag I mitten av juli tog Ulla Rodén Davis med ett drygt trettiotal besökare på vandring bland Karlsborgs fästnings många olika sorters träd.

Många medlemmar från Naturskyddsföreningen i Karlsborg deltog, men även en hel del besökare. Intressanta samtal utspann sig, frågor besvarades och kroppen fick en välbehövlig och skön promenad i det vackra vädret. Fotograf var Erika Fredholm

Ett urval bilder.

En vacker pelarek.

Det sista trädet att blomma är linden. Underbar doft.

Ornäsbjörk med sina flikiga blad, skall finnas i varje kommun i Sverige, enligt Ulla.

I skuggan under den täta vackra boken växer inget.

Lärkträd med kottar. Det finns många på fästningen. Fäller de mjuka barren på vintern.

Det finns många variationer på de olika trädarterna. Här visar Ulla löv från två olika lönnar.

I den imponerande hästkastanjallén utmed Västa Vallgatan gick gruppen mot suckarnas allé, där dödsdömda gick sin sista promenad.

Text och bild Erika Fredholm.

Klicka för större bild.