Strömstareutflykten 23 februari 2014

Strömstareutflykten till Sätra den 23 februari 2014

Emellan femmilen och ishockeyn på sista dagen av OS hann vi precis åka till Sätra och titta efter strömstaren. Vi var 16 personer som hade slitit oss loss från TVn på söndagsförmiddagen. Efter morgonens solglimtar mulnade det till litegrann. Vädret var dock skönt då vi  gick den lilla stigen upp utefter Edsån. Detta efter en liten information om strömstaren, så vi visste vad vi skulle titta efter. Alla hade inte sett den.

Bild 12Bild 1Bild 5

Bild 10

Någon strömstare kunde vi inte se. Så är det med fågelskådandet, man kan inte alltid få napp. Med lite fantasi kan man ju se den ändå, det finns mycket i vattnet som man kan få till en strömstare. Strömstaren drar sig nedåt landet när det fryser till. Den vill ha öppet vatten. Den har dock häckat vid Edsån.

Bild 7Bild 13

Vi som varit med förr fick nöja oss med att berätta för övriga var den brukar hålla till och var den kan komma flygande. Så lycka till nästa gång om Du gör ett nytt försök. Det blev en trevlig avslutning vid rastplatsen där vi grillade korv och delade med oss av de vårtecken vi sett.

Själv var jag på Kråk på lördagen och kunde höra (ja, jag hörde dem) och se lärkor. Urban Spaak hade tio tofsvipor i Svanvik. Det ryktades att Gunnel Lidman hade sett tre havsörnar på Bottensjön. Leif Pettersson hade bändelkorsnäbb vid åna i Tibro där han bor.

Så nog är det vår alltid.

När man är ute och fågelskådar och gruppen delar på sig, så är det alltid så att ”de andra” har sett något intressant när man ses igen, ”De andra” den här gången såg en plog med nio sångsvanar vid Edet och två havsörnar på Vikens is.

Det får bli dagens fågelobservationer.

Vinjettbilden på hemsidan är tagen vid Edet, denna natursköna plats full av kulturhistoria. Det är ett av mina smultronställen i kommunen också, inte bara Kråk, Se Smultronställen.

Fotografer –  de två översta bilderna Kristina Flemsjö, den med strömstaren från ett tidigare tillfälle.

Övriga bilder – Inge Johansson.

Gunborg Lundkvist

2014-03-02 Här kommer ovan omtalade havsörnar på Bottensjön. Foto – Ulf Eriksson.

BildBild 1