Borreboda dammar

Borreboda Dammar 16 maj 2018

Vi var elva personer som besökte Borreboda dammar en kväll i maj och just denna kväll visade sig vara den sista av en fantastisk veckolång värmebölja med upp till 27 grader. Borreboda dammar ligger lite söder om Töreboda. Det står skyltar längs med vägen. De kallas även Lerhålorna och därifrån togs lera till Töreboda Tegelbruk sedan början av 1900-talet. Bruket lades ner 1977. Även lervarufabriken, numera Töreboda Blomkrukor, har hämtat lera härifrån. Området blev med åren alldeles igenvuxet och under 2013 började Naturskyddsföreningen i Töreboda tillsammans med kommunen att restaurera området.

Hans Johansson välkomnade oss och presenterade de andra medlemmarna i Törebodakretsen som är engagerade i skötsel och underhåll av dammarna.

Christer Florman guidade vid fågelskådningen.

Lennart Holmqvist ledde oss sedan på en smal stig genom yppig grönska. Han hade mycket att berätta om olika växter. Framför en glasbjörk (Bétula pubéscens) fick vi veta att om man lägger björkblad i en plastpåse med vatten och skakar den i halvtimme så bildas ett skum som man kan använda som tvättmedel. Björkens blad är också antiinflammatoriska. Glasbjörkens blad har inte en utdragen spets som den vanliga björken. Älggräs eller älgört (Filipendula ulmaris) kommer att blomma i den här fuktiga miljön. Den innehåller salicylsyra, precis som huvudvärkstabletter. Det går bra att koka saft på älggräsblommorna som har en alldeles särskild smak. Ängssyra (Rumex acetosa) smakade vi på och den påminner mycket om harsyra. Det är säkert gott i sallad.

Vi hörde sävsångare som sjunger rörigt och rörsångare som sjunger sävligt. Det bästa var rördrommens säregna, dova ljud som tutade inifrån vassen. På stigen tillbaka till fågeltornet såg vi, på en liten ö, en sångsvan som låg och ruvade. Kvällen var fortfarande ljum och vi stannade ett bra tag uppe i och runt fågeltornet.

Ulla Rodén text

Erika Fredholm bild

Ruvande sångsvan

De gamla lerhålorna har blivit fågelparadis

När kvällsskuggorna blev långa var det dags att fara hem

Lennart Holmqvist, Törebodakretsens grand old man, guidade oss och visade på den relativt artfattiga floran kring dammarna.

Här är fotografen Kristina Flemsjö.

20 maj 2018

Gunborg Lundkvist