2018 – Våren och sommarens program

Program våren och sommaren 2018

Årsmöte – Medlemmarna i Naturskyddsföreningen i Karlsborg
kallas till
Årsmöte lördagen den 24 mars klockan 15.00 i Skackastugan.
Obs. Ändrad lokal.
Vi börjar utomhus med tipspromenad och korvgrillning.
Därefter årsmötesförhandlingar och kaffe.
Klä dig varmt för utomhusaktivitet.
Kanske behöver du skjuts till Skackastugan och då kan du kontakta
Kerstin Sanell, tfn 44218, 070 2970702
Ölandsresa den 26 maj-2 juni 2018. Aktionsgruppen för Ölandsresan är Erika Fredholm, Kerstin Sanell, UIla Rodén, Gerd och Leif Pettersson.

Det är preliminärt bokat boende på Stenåsa camping för 14 personer som redan är anmälda. Definitiv bokning senast 1/3. Vill du hänga med så kontakta Kerstin Sanell. sanell.kerstin@telia.com eller per telefon, se ovan.

APRIL – Söndagen den 15 april Tivedsutflykt med samling Rödesunds torg klockan 10.00. Räkna med 4-5 timmar. Taksten (spännande klippgrotta i Tiveden) )är målet för vandringen. Ansvarig Urban Spaak. tfn 0705-370966

I april blir det också aktuellt med fagning i Bölet. Meddela om du hör till dem som gärna tar en kratta och hjälper till. Sammankallande och ansvarig Leif Pettersson. Detta blir som tidigare med kort varsel.

MAJ – Torsdagen den 10/ 5 heldagsutflykt till Ombergsliden med samling 09.00 Rödesunds torg. Kristina Flemsjö tfn  0706-944947och Gunborg Lundkvist tfn 0708 711715 ansvarar och här måste vi ha anmälan för ev. lunch senast 1/5 Vi tänker oss fjärilar och växter, men det är också konstrunda.

6/5 Skaraborgs Naturskyddsförening – Länsstämma Grästorp.

Onsdagen den 16 maj Borreboda dammar – Samling Rödesunds torg klockan 18.00. Vi besöker de för oss ganska okända dammarna och hoppas få se lite fåglar i majkvällen. Ansvarig Gunborg Lundkvist tfn 0708-711715 tillsammans med Leif Pettersson.

JUNI

Söndagen den 17/6 – De vilda blommornas dag, blomstervandring i Bölets ängar. Samling vid reservatets parkeringsplats klockan 10.00. Ansvarig Siw Sjöberg tfn 0705-798542

Arrangör svensk Botanisk förening, Västkuststiftelsen, Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen i Karlsborg.

JULI – torsdagen den 5 juli kvällsvandring med samling Rödesunds torg klockan 18.00. Ansvarig Urban Spaak som också väljer vandringsmål.

Tfn 0705-370966.

AUGUSTI – Onsdagen den 1/8 kvällsvandring i Bölets naturreservat, samling vid parkeringsplatsen i Bölet klockan 18.00. Ansvarig Gunborg Lundkvist., tfn 0708-711715.

SEPTEMBER – Söndagen den 23/9 Stora Fjället. Naturreservatet Stora Fjället är ett storslaget skogsområde i Tivedens utkant. Området består av hällmarkstallskog med några små vackra sjöar samt ett intressant brandfält efter en skogsbrand 2008. Vi går på nya vandringsleder i starkt kuperad mycket vacker natur. Det finns även ruiner efter några gamla torpställen. Där kan man stanna till och fundera kring vilket slit det måste ha varit för att överleva här för 100 år sedan.

Vandringen tar ca 5 timmar och kräver ordentliga skor eller kängor. Ta med rejält med matsäck. Guider är Leif Petersson 0706-35 47 71 och Urban Spaak 0705-37 09 66. Området ej lämpligt för barnvagnar.

Samling vid parkering sydväst om sjön Stora Ormahålan. Skyltning från väg 49 10 km norr om Karlsborg. Arr. Västkuststiftelsen och Naturskyddsföreningen.

Fjärilscirkel – vi kan tänka oss en fortsättning på fjärilscirkeln om intresse finns. Anmäl snarast till Gunborg 0708-711715. Önskemål finns att vi startar redan under våren för att få med de tidiga fjärilarna i april o maj. Följ oss också på karlsborg.naturskyddsforeningen.se.

Välkommen till vårens och sommarens aktiviteter.

Svavelgul höfjäril – foto Gunborg Lundkvist